Monday 14 October 2013

~Tips Kecantikan dari Dapur - Home made masker~


~Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang~


Tanyalah mana-mana wanita pun, mesti semuanya nak cantik, termasuklah saya sendiri. Dalam nak jaga kesihatan ni, macam-macam saya pernah buat.. So, kali ni saya nak share antara mask yang saya pernah buat..Semuanya guna bahan-bahan yg ada kt dapur je. Sememangnya lebih selamat sbb tak mengandungi bahan chemical.  Antara masker yang saya pernah cuba:



Masker Putih Telur

Ni masker favourite saya tersangat-sangat. Saya pernah beli masker kt kedai tp saya tak puas hati. Saya lagi suka masker telur ni sebabnya dia buat kulit saya jadi lembut dan buang bintik-bintik hitam.. kalau letak kt hidung, confirm berkilat hidung ni..hehe.. 

Cara-cara dia:

Saya ambil putih telur sahaja (x pyh bnyk sgt,agk2 nak pki).  Kemudian ambil tisu, buka lapisan tu..maksudnya, selalu tisu ada 2 ply kn,ambil 1 je. Potong tisu tu kecik-kecik lebih kurang saiz utk hidung..dagu,dahi (macam dalam gambar kt bawah).. Lepas tu sapu telur putih tu kt muka. Kalau nk kt hidung shj pun boleh. Kemudian tekap tisu kt situ, then sapu lagi telur kt atas tisu tu pulak. Tunggu la tisu tu kering..Masa tu boleh rasa kulit mengetat cmtu.. da kering tarik tisu tu dari bawah ke atas..tgk la kt tisu tu segala benda ada..mmg puas aty..=)


l




Masker kacang hijau


Masker ni pun senang je nak buat.Skali buat boleh wt stok sebulan (bergantung pada kekerapan pakai).Mula-mula basuh secawan kacang hijau tu dulu. Kemudian jemur bagi dia kering. Bila kacang da kering, blend bagi hancur. Da siap.. bila nk pki amik dalam 1 sudu besar, cmpur dengan air. Then sapu kt muka. (Ala-ala cm bedak sejuk gitu). Tunggu masker tu kering. Nnt anda dpt rasa muka mengetat..da siap, bleh basuh samapai bersih.. try tgk, mesti puas hati.. Ni saya ada jumpa blog yang cerita psl masker kacang hijau tu.. tekan sini.





Masker Madu


Yang ni biasa je, sapu madu kat muka then tggu dlm 20-30 minit.. yang ni saya x suka sgt sbb melekit ckit..madu sy lagi suka mkn dari tepek kt muka..And madu ni letak kt bibir pun ok..Kelebihan madu ni, dia wt bibir ngn muka kita lembab.. Madu kn sunnah Rasulullah S.A.W.. So, nk sehat amalkn la selalu..bgun pagi minum la 1-2 sudu (jgn guna sudu besi, guna sudu plastik).




Ok, tu antara yang saya suka buat..Selain tu, mcm tomato, timun, tu pun sy ad buat jugak tp yg tu biasa-biasa je..yg kerap saya buat, yg kt ats ni.. agk leceh la nk bnding dgn yg beli kt kdai tp sbb sy lg puas aty guna yg mcm ni, so kna la rajin-rajinkan..xde la susah sgt pun. Nk cantik x boleh malas (pesanan utk diri sendiri jugak..huhu)


Kalau masker yg jual kt kedai, baru-baru ni ada 1 yg sy suka. Ni masa keluar ngn kawan-kawan g Mines, diorg dok beli masker ni kat kedai Daiso, diorg ckp masker ni bgus..saya pun beli la jugak..hmm mmg pun, lbey kurang masker telur ni jugak hasilnya tp saya pakai utk hidung je..utk area wajah yg lain, terlalu kuat dia melekat,smpi nk menangis bila tarik..huhu..ni rupa masker tu..
Sekian..

 

 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment