Showing posts with label Food Lovers!. Show all posts
Showing posts with label Food Lovers!. Show all posts

Wednesday, 30 October 2013

~ Taddaa!..Best Punya Sup Ekor. ~



~Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang~



Alhamdulillah..da mkn tengahari dah.. Hari ni menu utamanya Sup Ekor Lembu.. Favourite en.suami.. Kalau g kedai memang suka la order Sup Ekor.. Cuma kadang2 habis dan x semua kedai jual..
Harga pun boleh tahan jugak. Al-maklum la seekor lembu, ekornya satu je.. hihi..
Asalnya nk beli kaki lembu..nk sedut lemak kat tulang tu..tp sebab g pasar lambat, banyak kedai da tutup.. yang banyak buka lagi, bahagian kambing punya.. Nak buat sup kambing, bau dia kuat ckit. Trus x jadi.. Kebetulan pusing-pusing, ad jual ekor lembu. Husband apa lagi, trus tanya nk ke x… beli la dalam setengah kilo. Harga sekilo rm27 ringgit.. untuk makan 2 orang setengah kilo cukup la..dapat la dalam 8 ketul, bercampur size kecik ngn besar. Selalu masak tumis dulu, tp kali ni nk try wt x tumis plak..ala-ala thai gitu..  main campak je… Alhamdulillah sodapp.. en.suami ckp lg sedap dari kedai.. emm gembira hati sang isteri kalau en.suami puji kn.. lebih-lebih lg kalau siap hirup kuah lg.. jom layan resepi kali ni: 


Sup Ekor

Bahan A:
500 gram ekor lembu
2 inc Halia (diketuk)
2 ulas bawang putih (diketuk)

Bahan B:
1 labu bawang besar (di belah empat)
1 ulas bawang putih (dihiris)
2 ulas bawang merah (dihiris)
Sedikit lada hitam (ditumbuk hancur)
1 Sup Bunjut
Rempah 4 sekawan ( 1 kayu manis, 2 bunga lawang, 4 bunga cengkih, 2 buah pelaga)
1 sudu rempah sup
Garam dan gula secukup rasa

Bahan c:
2 biji tomato (dibelah)
1 biji limau nipis (ambik airnya)
1 sudu sos tiram

Cara-cara:
Rebus bahan A sehingga separuh empuk.
Dah separuh empuk, masukkan bahan B.
Da sebati dan dah masak, masukkan bahan c.
Biarkan mendidih seketika, boleh tutup api. Siap!
Boleh hidang dan tabur daun bawang, daun sup, cili api dan bawang goreng ..



notakakitangan: actually rempah sup tu saya pakai adabi punya.. 1st time masak sup guna benda tu. Bkn apa, masa pergi makan nasi ayam kat tempat feveret, nampak tukang masak dia bubuh rempah tu dalam masakan dia.. so sy try la jugak.. sedap, dia wt kuah nmpk lg pekat dan keruh. Rasanya pun sedap, x mengecewakan..cili api boleh bubuh masa masak bg lagi kick pedasnye.. tp sebab ank teruna suka makan sup, kena la buat x pedas. So, bila nak hidang baru masukkan cili api.. Alhamdulillah.. 


Rempah Sup Adabi

~Sekian~


Friday, 25 October 2013

~Siput Sedut Kelantan vs Siput Sedut Bandar~



~ Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang ~

Update blog lagi! Yeay!! Hehe.. Hari ini, lunch masak lemak cili api siput sedutt + kangkung goreng kicap (selalu msk goreng belacan tp tkut anak nak makan, x jd, tkut pedas). Siput ni beli kat Econsave, fresh lg..melekat2 kat plastic. Tapi sbb hidup lagi la jadi gel ink ptong ekor dia..minta tolong husband. Tima kasih en.suami..hihi

Actually, saya orang Kelantan. Dulu-dulu x jumpa siput spesies nie..Siput ni sy panggil siput bandar..haha..


 siput bandar..hehe..siput ni yg bnyk dijual kn..

Kat Kelantan siputnye rupa gini, sy panggil siput kampong, kehkehkeh…memandai je kn.

 ni rupa siput kampung yang belum di potong ekornya.. 

ni selepas ekor da kena potong..

Lain kn…kn..Masa belajar dulu, pelik kenapa siput kat UPM rupanya gini..boleh ke mkn nie.mcm siput pantai je..Pernah la try..kwn promote…trus Bwueekk..kenapa belendir..eee..trus x mkn da lpas tu. Tp sejak kawin, husband beli. Husband suruh try, pejam mata try la jugak..eh..sedap la plk, xde lendir pun.. Husband ckp yg berlendir tu sbb siput tu x segar, da mati…ooo..baru ‘mak cik’ tahu..hihi..trus skrg da suka mkn da..klu x, tggu balik Kelantan la baru mkn siput. Beli kt highway blkg umah.. da siap potong ekor lg..zmn kecik-kecik dulu g cari sdri kt sawah..bleh dpt 1 baldi besar haa..balik umah dok ramai2 potong ekor dia.. lagi satu, siput kampong ni kdg-kdg ada telur..masa kita mkn tu rasa telur dia.krup krapp..krup krapp...cm mkn keropok..hihi

Dan ada lg 1 siput mcm siput kampong  ni..nama dia ‘siput kecha’..yang ni lebih kurang je sama ngn siput kampong tp sebenarnya lain. Siput kecha ni dia lg besar, lepas tu lubang bulat dia tu bentuknya lain…dia lagi terbuka dan lebar. Rasa dia pun kurang manis.. saya x suka sgt..selalu mesti tolak tepi siput tu.. 

haa...tu siput kecha tu..yg warna coklat belang tu..yg saiz dia lg besar tuuu... mulut dia tu lg lebar, ekor dio lg pendek @ ketot.. ni ikut yg bonda saya ckp la kn...

Cara masak siput sedut?? Selalunya saya tgk orang masak lemak cili api.. bonda saya masak siput Kelantan tu pun msk lemak cili api..tp lg sedap sebab bonda masukkan daun kadok..dan kadang-kadang buh daun kesum..

 ni contoh dia..saya copy paste gmbr nie.. nnt sy blik kg sy post gmbr sdri punya..tggu musim siput ni dulu..haritu balik kg, xde org jual..bkn musim..

Untuk siput bandar ni ,saya masak lemak cili api biasa je.nk buat macm bonda pn, xtaw mana nk cari daun-daun kayu ni..kat kdai pun pyh nk jual..janji sodapp..hehe hari ni punya gulai sedapp sbb siput tu segar..bau dia tu pun da boleh tahu bau siput2 segar.. Alhamdulillah..Rezeki dari Allah.=)



Btw..ni resepi simple masak lemak siput ni...

Bhn-bhn:
2 ulas bawang putih*
3 ulas bawang merah*
3 biji cili padi @ cili burung*
3 inci kunyit hidup*
3 batang serai (di ketuk) 
 Santan pekat 250 ml
1 keping asam keping @ asam gelugor
Gula dan garam secukup rasa..

Cara-cara:
Blend bahan-bahan yang bertanda * bersama sedikit air.
Masukkan ke dalam periuk bersama siput sedut, serai dan sedikit air (agk-agk separuh dari siput sedut).. Da mendidih, masukkan santan, asam gelugor, garam dan gula..agk-agk da pekat dan dah masak, boleh tutup api..

petua bonda:kuah yg lagi pekat dan bersantan, lgsedap dan berlemak. Nak lg sedap dan wangi, masukkan daun kadok atau pun daun kesom.. 
p/s: nak basuh siput dgn bersih, boleh guna hampas kelapa..





~SEKIAN~


~Jagung Rebusss~

~Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang~

Semalam beli jagung kt Econsave. RM 0.95 sen setongkol. So hari ni rebus jagung wat minum petang.Org ckp jagung sedap dan manis bila makan awal-awal slepas cabut dari pokok dia. Masa beli tu plak, sy perasan diorg cabut trus kulit-kulit jagung tu,amik isi je. Tp saya tak,saya bukak ckit chek isi dia then kalau elok trus ambil. Ada aunty tu tnya sy kenapa x buang je kulit tu terus. Hehe..Sy x suka..sbb klu blik rumah tak trus masak, nnt rasa jgung tu da sedikit kering.. Kulit tu wt dia lg thn lama dan lembab..





Macamana nk rebus jagung ye?? Nak rebus jagung pun ada cara ke..hehe..nampak mcm senang je kn..hehe.. memang senang pun tp kalau tak biasa rebus, tak reti jugak kn..hihi.. Ni cara mak saya selalu buat..

Cabut kulit jagung tu tp bukan semua..tinggal selapis dua yang cantik-cantik tu. Buang janggut-janggut jagung tu sekali..basuh bersih-bersih.

Kemudian rebus air dalam periuk, agk-agk biar tenggelam jagung tu. Da mendidih, boleh letak jagung tu. Masak dalam 7-10 minit. Dah Nampak nak masak tu letak garam sesudu (sesedap rasa). Nak manis boleh letak gula. Ada orang rebus jagung lama tp masa saya pergi Cameron Highland, tauke kat pasar tu ckp rebus kejap je…dalam 5 minit pun da ok. Kalau rebus lama-lama, nnt manis jagung tu hilang.



Da masak tu, boleh la cabut kulit dia, sapu marjerin kat jagung tu.. nnt bila mkn dia akn rasa berlemak-lemak dan wangi marjerin tu… Kdg-kdg saya ambil isi jagung tu buat Sweet Corn macam kt Daily Fresh tu.. Masa jagung tgh panas tu, masukkan secubit garam, sedikit marjerin dan sedikit susu. Kacau rata then ngap! Makan…hehe…



Jagung bakar pun sedap.. Pernah makan kt Cameron Highland dulu, dia bakar jagung tu ngn daun-daun skali..da siap bakar dia buang daun tu kemudian sapu marjerin.. sedapp..rasa manis jagung + masin marjerin + rasa smoky..

 

Monday, 7 October 2013

Cheesy Mussels (Kupang Bercheesse)



 ~Dengan nama Alllah yang maha pengasih lagi maha penyayang~

Pergi beli barang kat kedai, ternampak la orang jual kupang..skilo rm4. Memang favourite ni,trus la beli skilo.. Kupang ni boleh masak macam-macam cara..selalu orang masak sambal.. tapi kali ni teringin nak makan kupang bercheese.. so kepala ni cuba la create kn resepi utk tekak ni..dan hasilnya x la menghampakan..kuikuikui.. 




Cara dia senang je..very THE simple..hehe
Bahan-bahan:
1 kg kupang
Sedikit sos spaghetti (terpulang pada citarasa masing-masing nk pakai brand ape or nk guna sos lain)
Mozarella Cheese

Cara-cara:
  1. Basuh kupang bersih-bersih. Kemudian, rebus kupang dengan sedikit garam. Rebus kejap je, agak-agak kupang da masak. Kalau lama sgt nnt x juicy da.
  2. Kemudian, bersihkan lagi skali kupang tu, ambil 1 je cengkerang kupang tu, lg sebelah buang..makesure da bersih sbb kdg2 lumpur ada lagi melekat kt cengkerang..
  3. Lpas tu, susun dalam dulang, letak sos spageti sikit atas kupang tu, kemudian tabur cheese.
  4. Bakar dalam avon dalam 180 darjah celcius – 15 minit..(agak-agak cheese da cair, da boleh angkat da…) 
 
Siap!! Boleh mkn..

Rasa msm sos spageti + cheese mmg sesuai…sodapp sgt.. anak & suami sukaa mkn ni..sampai habis dok mintak lagi..buat pun x susah sgt..=)