Saturday 8 February 2014

~Resepi Molten Chocolate Lava Cake Sedap!!~



~Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang~


Ok, straight to the point.. semalam teringin nk mkn chocolate tp xde stok plk..yg ada cooking chocolate..nk wt kek coklat, cm mls plk sbb nk mkn sikit je..last2 terpikir lava cake ni..resepi da lama simpan, amik dari you tube masa terliur tgk master chef msk dolu2…so, da tringin tu trus la buat..x susah pun. Dalam 20 minit da siap da..



Kalau rajin boleh tgk kt you tube, kbnyknnya guna ingredient sama je cuma ada perbezaan dekat sukatan. Tp yg saya try, mmg sodap..tip top! (bg saya la..hehe)
Jom tgk resepinya..

Bahan-bahan:

5 sudu besar butter tanpa garam
3.5 0z dark chocolate (x smpt nk google 3.5 0z tu bnyk mana, so saya guna cooking chocolate Nona, 200g tu)
3 sudu gula halus (gula kastor pun boleh..tp dua2 tu xde, saya guna gula biasa tp saya wt 2 sudu je, tu pun da ckup manis da)
2 biji telur (satu tu amik kuning sahaja)
1 sudu serbuk koko (diayak)
3 sudu tepung gandum (diayak)
1 sudu the esen vanilla
Secubit garam (saya guna salted butter, so saya x buh garam da)
2 sudu susu segar/cair (ni x ada dlm resepi tp saya yg tmbh sdri sbb nk bg berlemak ckit..hehe)

  

Cara-cara:


  • Cairkan cooking chocolate bersama butter guna kaedah double boiler hingga sebati(saya msuk microwave je, dlm 1-2 minit)
  • Pukul gula dengan telur sampai kembang
  • Kemudian masuk chocolate yg dicairkan tadi ke dalam adunan telur+butter, kacau biar sebati
  • Kemudian masukkan serbuk koko dan tepung gandum,
  • Masukkan esen vanilla dan susu segar
  • Kacau sampai sebati then masukkan dalam bekas.. nk senang guna ramekin je (ikut kreativiti masing-masing la ye..)
  • Masuk oven selama 10-15 minit, 170 darjah celcius.. (jgn lama sgt, nnt kt dalam da x cair sbb da tlebih msk..klu tgk luar dia da cntik, agak2 nak tuang nnt da ok, da msk la tu.. boleh kluarkan da..
 

Hiaslah ikut decoration masing2..nk sedap lg mkn dgn vanilla eskrim..
Nak tgk lebih detail, boleh la tgk dekat you tube kat bawah ni..xpun taip je lava kek,bnyk sgt video nye..okeh..Selamat mencuba!=)




No comments:

Post a Comment